صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۷۰۷۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۹
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

برگزاری مراسم رونمایی از سه کتاب جدید در کنار برگزاری مسابقات قرآن از سوی سازمان‌های مختلف و نیز آسیب‌شناسی طرح ملی دانشجومعلم قرآن از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی سومین هفته تیرماه بود.

به گزارش ایکنا، سومین هفته تیرماه 1401 در عرصه قرآنی کشور فعالیت‌های متعددی را شاهد بودیم که از جمله مهم‌ترین آنها باید به رونمایی از سه کتاب تازه تألیف از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی اشاره کرد. این کتاب‌ها سه‌شنبه 21 تیرماه طی آئینی با حضور جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی و قرآنی کشورمان در ایکنا برگزار شد.

برگزاری نشست بازنگری طرح دانشجومعلم قرآن کریم که از حدود پنج سال پیش به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان اجرایی شده است، نیز در این هفته برگزار شد. در این نشست علاوه بر مدیران و مجریان طرح، اساتید، مدرسان، مربیان و قرآن‌آموزان طرح نیز حضور داشتند.

برگزاری مرحله شهرستانی مسابقات قرآن در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف و نیز برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج در این هفته از جمله رویدادهای مهمی بود که بخش قابل توجهی از اخبار را به خود اختصاص داد. همچنین دیدار مسئولان فرهنگی و قرآنی حشدالشعبی عراق با مدیران امور قرآنی کشورمان از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. این دیدار اوایل هفته جاری صورت گرفت اما خبر آن روزهای پایانی هفته در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی سومین هفته تیرماه 1401 (18 تا 24 تیرماه) خواهیم داشت.

اعلام فراخوان جشنواره کشوری «ما و فهم قرآن»

فراخوان ارسال آثار به دومین جشنواره کشوری «ما و فهم قرآن» ویژه معلمان، مربیان و مدیران از سوی مدرسه تزکیه و تعلیم مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران اعلام شد. این جشنواره زمینه‌ای برای نمایش تلاش‌های معلمان دغدغه‌مند در عرصه قرآن و هم‌افزایی معلمان در این عرصه است. محورهای جشنواره شامل عکس و فیلم از اجرای طرح فهم قرآن برای دانش‌آموزان، تجربیات و خاطرات از اجرای این طرح، خلاقیت در اجرای فهم قرآن و ... می‌شود.

آغاز دوره جدید طرح دانشجومعلم قرآن

ثبت‌نام دوره جدید طرح ملی دانشجومعلم قرآن کریم که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی برگزار می شود، از روز ۱۸ تیرماه آغاز شده و تا پایان این‌ماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این دوره می‌توانند به نشان daneshjo.isqa.ir مراجعه کنند. این دوره از ابتدای مردادماه آغاز خواهد شد و در پایان آن به دانشجویانی که دوره را با موفقیت سپری کرده باشند، گواهینامه از سوی جهاددانشگاهی اعطا می‌شود.

پیگیری قول یک وزیر در مورد حمایت از حفظ قرآن

هفته گذشته جمعی از اعضای ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با وزیر آموزش و پرورش دیدار کردند، وزیر آموزش و پرورش در این دیدار بر حمایت از حفظ قرآن در مدارس تأکید کرده بود. در همین راستا در اولین روز هفته جاری، میکائیل باقری، مدیر‌کل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی آموزش و پرورش در گفت‌وگویی با اشاره به این اینکه در این دیدار بیان شده است که هر چه ستاد راهبری حفظ قرآن آورده مالی داشته باشد، وزارتحانه نیز حداقل اندازه آن یا بیشتر از آن مبلغ را به حفظ قرآن تخصیص می‌دهد، گفت: این قول تنها به بحث مالی خلاصه نمی‌شود، بلکه بخشی از آن شامل اجرای طرح‌ها نیز خواهد شد.

خبرهایی در مورد سهمیه حضور متسابقان در مراحل بالای مسابقات سراسری قرآن

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در این هفته خبرهایی در مورد سهمیه بندی مسابقات قرآن برای حضور متسابقان در مراحل بالاتر در رشته‌های مختلف را تبیین کرد. وی در همین راستا گفت: سهمیه شرکت‌کنندگان مجاز به راهیابی به مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در سال جاری براساس شاخص‌های مختلف صورت می‌گیرد. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به عملکرد فنی استان‌ها در سال‌های گذشته، تعداد کل شرکت‌کنندگان، سطح فنی متسابقان در مرحله استانی، نحوه برگزاری مسابقات استانی و ... اشاره کرد. سهمیه‌های سال گذشته منسوخ شده و سهمیه‌بندی جدید در این زمینه انجام می‌شود.

تمدید ثبت نام در مسابقات قرآن مشکات

ثبت‌نام برای حضور در مسابقات قرآن کریم مشکات که از ۲۱ خرداد آغاز شده و تا ۱۹ تیرماه ادامه داشت، تمدید شد. بر همین اساس ‌متسابقان رشته‌های قرائت تقلیدی، قرائت ترتیل قرآن و اذان تا ۲۴‌ تیرماه فرصت دارند تا فایل تصویری خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. همچنین مرحله مقدماتی و افتتاحیه این دوره از مسابقات از ۲۷ تیرماه الی ۱۴ مردادماه در شهر کوهسار البرز با رمز یاعلی در روز عید غدیر آغاز خواهد شد.

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن فراجا

رئیس اداره قرآن معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی ـ سیاسی فراجا با اشاره به آغاز برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن فراجا گفت: این رقابت‌ها از یکم تیرماه آغاز شده و تا یکم شهریورماه در ۳۷ رده فرماندهی ادامه دارد. این مسابقات در هشت رشته از جمله قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ سه جزء، پنج جزء و ۱۰ جزء، درک مفاهیم و نکات تفسیری سطح ۱ و سطح ۲ قرآن و اذان در ۳۷ رده فراجا برگزار خواهد شد.

اعلام نتایج هفدهمین دوره طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن

نتیجه آزمون مرحله اول هفدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم که اردیبهشت‌ماه سال جاری و در قالب سه رشته امتحانی ۱۰، ۲۰ و ۳۰ جزء قرآن کریم برگزار شد، از روز ۱۸ تا ۲۵ تیرماه قابل دسترس است. شرکت‌کنندگان در مرحله اول آزمون با مراجعه به نشانی اینترنتی سازمان دارالقرآن الکریم و ارائه کد ملی ثبت نامی خود می‌توانند از نتایج آزمون خود کسب اطلاع کنند.

برگزاری اختتامیه نخستین دوره تخصصی اقراء

جلسه اختتامیه(إشهار) نخستین دوره تخصصی اقراء ویژه استادان، قاریان و حافظان ممتاز بانوی غیر تهرانی که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود، دوشنبه ۲۰ تیرماه با حضور سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن، محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن، مهدی حسنی، استاد دوره و علی صالحی‌متین، مدیر آموزش و ارزیابی شورای عالی قرآن به صورت مجازی برگزار شد. در پایان، به هفت نفر از شرکت‌کنندگان شامل، خانم‌ها «مائده ادیب‌زاده» از قم، «فرخنده کریم‌زاده» از اصفهان، «فاطمه رحیمی‌فرد» از مازندران، «مریم سعیدی» از مرکزی، «فاطمه یگانگی» و «ناهید سلطانی» از خراسان رضوی و «فائزه‌السادات قریشی‌نسب» از یزد اجازه‌نامه روایت حفص از عاصم اعطاء شد.

حکم انتصاب قائم مقام معاون قرآنی وزیر ارشاد صادر شد

محمدمهدی عزیززاده، با تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و طی حکمی از سوی علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، به عنوان قائم مقام این معاونت منصوب شد. در حکم معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است: «نظر به تعمیق کیفی و گسترش کمی مأموریت‌ها و برنامه‌های معاونت قرآن و عترت در دوره جدید فعالیت و با عنایت به تأیید و موافقت مقام عالی وزارت با انتصاب جنابعالی و تأکید ایشان بر توسعه چند برابری فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت و با توجه به سوابق قرآنی، ظرفیت‌های علمی و تجربیات ارزشمند جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان «قائم مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» منصوب می‌شوید.

برگزاری نشست بازنگری طرح دانشجومعلم قرآن

نشست ارزیابی و بازنگری طرح ملی دانشجومعلم قرآن کریم، ۲۱ تیرماه با حضور اساتید، مدرسان و برخی قرآن آموزان این طرح در سالن اجتماعات شهید تقوی ایکنا برگزار شد. در بخشی از این نشست حجت‌الاسلام سرلک، از اساتید طرح دانشجومعلم قرآن کریم بر لزوم برگزاری جشنواره‌ فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی از سوی ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان تأکید کرد و گفت: من اعتقاد دارم باید فعالیت‌های قرآنی حوزه مجازی از سوی یک مجموعه مورد رصد و ارزیابی قرار گیرد و هر سال بهترین‌های آن حوزه تجلیل شود.

رونمایی از سه کتاب در ایکنا

نشست رونمایی از سه کتاب‌ تازه منتشر شده «شرح قرآنی دعای مکارم الاخلاق»، «شناخت قرآن(گامی به سوی تفسیر)» و «اطلاعات و امنیت در قرآن و روایات» تألیف حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، ۲۱ تیر با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان به میزبانی ایکنا برگزار شد. از جمله مهم‌ترین نکاتی که در این جلسه بیان شد، خصوصیات بارز فعالیت‌های علمی این معلم و مفسر قرآن بود و بر این نکته تصریح شد که فعالیت‌های ایشان مبتنی بر نیازهای جامعه است.

تفسیر قرآن باید قابل فهم برای عموم باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در مراسم رونمایی سه اثر جدید خود در ایکنا گفت: تفسیر قرآن باید دو ویژگی داشته باشد؛ اول قابل فهم برای عموم و مورد پسند خواص. نباید تصور کرد هر چقدر پیچیده‌تر بیان یا نوشته شود بحث ما علمی‌تر است و از جهتی نیز خواص باید مباحث آن را بپذیرند.

صاحب کتاب تفسیر نور تصریح کرد: باید ۱۵۰ نوع مختلف تفسیر داشته باشیم که تاکنون چند نوع از این تفاسیر را نوشته‌ام. به طور نمونه می‌توانیم به آیات مربوط به حقوق اشاره کنیم. آقایان دکتر میرمحمد‌صادقی و دکتر جاویدی، از اساتید دانشگاه در یک دیداری به من گفتند دو هزار و ۶۰۰ نکته حقوقی در تفسیر نور شناسایی کردند.

پایان مرحله شهرستانی مسابقات قرآن در تهران

مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان تهران، که از روز ۱۱ تیر در مناطق مختلف شهری استان تهران آغاز شده بود، روز ۲۳ تیرماه به کار خود پایان ‌داد. میزان استقبال شهروندان استان تهران از چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان تهران با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل مواجه بوده است. سال گذشته حدود ۱۴۰۰ نفر در این مسابقات ثبت نام کرده بودند و امسال این رقم بالغ بر دو هزار نفر شده است. این مرحله از مسابقات در شش نطقه شهری استان تهران و به میزبانی آستان های مقدس امامزادگان استان تهران در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد.

پرونده بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن بسیج بسته شد

پنجشنبه 23 تیرماه بیست و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر در بخش‌های مختلف، به کار خود پایان داد. این مسابقات با برگزاری مراسم افتتاحیه در شامگاه 21 تیرماه رسماً آغاز شد. بخش رقابتی این مسابقات نیز روز چهارشنبه با حضور 200 متسابق در چهار بخش انفرادی، گروهی، خانوادگی و ایده‌پردازی و در دو گروه بانوان و آقایان در شش سالن مجزا در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد. در مراسم اختتامیه این مسابقات که صبح پنجشنبه 23 تیرماه برگزار شد، از نفرات برتر این مسابقات تجلیل به عمل آمد. 

دیدار مسئولان قرآنی حشدالشعبی با مدیران امور قرآنی ایران

در روزهای ابتدایی هفته‌ای که سپری شد مسئولان قرآنی و فرهنگی حشدالشعبی عراق و مدیران فرهنگی سپاه قدس با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه دیدار کردند. در این دیدار در خصوص هم‌افزایی بین مجموعه‌های قرآنی ایران و حشدالشعبی عراق تأکید شد و دو طرف اعلام آمادگی خود را برای انجام همکاری‌های مشترک اعلام کردند.

سمیه عیادی

انتهای پیام
مطالب مرتبط